KA Bloggen

7 stegs guide i sökmotoroptimering

Inlägg av Mattias Olsson 2019-03-02 10:35

Att sätta igång med sökmotoroptimering kan ibland kännas väldigt stort och svårt. Därför har vi på KA Webbyrå satt ihop en snabbguide för att komma igång med din sökmotoroptimering på rätt sätt. Vi går igenom begrepp och tips och trix på olika aspekter inom SEO. 

sökmotoroptimering
1. Förstå vilka nyckelord personer söker efter

Personer söker efter ditt företag på många olika sätt. Du kan exempelvis äga en restaurang och där de söker “restaurang Stockholm”, “Stockholm restaurang” eller till och med “restaurang nära mig”.

Alla dessa är olika typer av sökningar men som ändå är i princip samma sak. Därför är det väldigt viktigt att hitta sökfraser som är populära och leder till besök på hemsidan.

Det finns två alternativ vid detta steget:

  1. Gissa dig fram med olika sökfraser
  2. Använd dig av verktyg som kan hitta bra nyckelord

Ett verktyg som är gratis att använda är Google Trends där du kan få lite information om populariteten bland olika sökord. Något som tyvärr inte Google Trends gör är att visa sökvolymen av olika nyckelord. Då måste bättre verktyg användas som exempelvis Ahrefs som vi på KA Webbyrå använder oss av.

Viktigt: Något som är viktigt att tänka på är att sökord ska väljas per webbsida. Du ska inte försöka klämma in 100-tals sökord på en sida utan dela upp sökorden på olika webbsidor. Om du har olika produkter eller tjänster vill du ha olika sökord för dessa på olika sidor. Google rankar inte hela webbplatser utan webbsidor.

Det är också bra att inte försöka snöa in sig på för breda sökord. Exempelvis skulle ordet “restaurang” vara näst intill omöjligt att ranka först på som restaurang. Det är också svårt att veta vad användaren har för intresse med sökningen. 
Sökordsanalys för hemsida

2. Skapa innehåll som användaren vill läsa

Vill du ranka för ett ämne eller ett specifikt nyckelord? Då behöver du utforma innehållet utefter sökarens behov.

Något som är väldigt bra och som sparar en del tid är att man inte behöver gissa sig till innehållet som användarna söker sig till. Eftersom Google algoritmen redan pekar användare till de mest relevanta sidorna kan vi använda detta. Det gäller bara att titta på de första sidorna som dyker upp på Google och se vilket innehåll som finns.

Om vi återgår till sökordet “restaurang stockholm” dyker det upp hemsidor som jämför olika restauranger runt om i Stockholm. Lite längre ner kommer artiklar om trendiga restauranger att prova i Stockholm. Det går att tyda att användare vill kunna jämföra olika restauranger vid en sådan sökning.

Det är viktigt att spendera lite tid med att förstå vad för sorts innehåll som dyker upp vid olika sökningar och anpassa sig efter det.

3. Få till massvis med relevanta klick med rätt sidtitlar

Nu har vi gått igenom lite grundläggande hur du rankar med olika webbsidor. Men för att också få besökare in på dessa sidor behövs det klick.

Därför är det bra att skapa bra titlar och metabeskrivningar som skriker “KLICKA PÅ MIG” i sökresultatet. Det är ju ändå ett val när besökarna söker efter något på Google och det som ser bäst ut och känns relevant får klicket. Det finns inte en vinnande taktik när du skapar titlar och metabeskrivningar men det finns lite riktlinjer att förhålla sig till.

Rätt sökfras

  • Var konsekvent med vad besökarna söker efter och försök hålla dig till ämnet.
  • Skriv inte för långa beskrivningar, detta för att undvika de tre prickarna i slutet (...).
  • Försök krydda till orden lite, exempelvis att använda ord som “otroligt”. “Detta är otroligt enkelt att använda”.
  • Försök klämma in ditt säljargument “gratis frakt”, en månad gratis” etc..
  • Om det går kan du försöka få in sökfrasen men inte att överdriva det. Besökare klickar hellre på något som ser bra ut än massvis med sökord överallt i texten.

4. Håll din URL kort och beskrivande

Försök hålla dina URL’er korta och beskrivande.

Exempel på något långt och krångligt: https://www.kawebb.se/företaget/2019/2576265289422424/mattias

Exempel på kort och bra https://www.kawebb.se/kontakt/mattias

Om du fick välja att klicka på ett av dessa två alternativ vilket skulle du välja? Att ha en bra och beskrivande URL får också användarna att lita på källan och skapar mera klick.

5. Optimera dina bilder

Det kan vara ett tidskrävande moment men det är bra att döpa alla bilderna på rätt sätt. Google har sagt själva att när bilder har tydliga namn kan de tyda på vad bilden kan handla om istället för att en bild bara heter IMG2421512.JPG.

Det är bra att döpa både filnamnet och också alt attributen på bilderna till korta förklarande texter.

Kom ihåg att Google inte kan läsa bilder utan enbart koden på sidorna. Att döpa bilderna på rätt sätt ger Google en bättre chans att förstå vad bilderna handlar om.

Bilder kanske inte ger den största mängden trafik i sökresultatet men all trafik till ens hemsida är välkomnad trafik.

6. Säkerställ att ditt innehåll är enkelt att läsa

Att ha en bra struktur på ens hemsida hjälper både användarupplevelsen och också rankingen. Om sidan är byggd på ett dåligt sätt och inte upplevs som bra så kommer besökarna lämna.

Använd rubriker och titlar på rätt sätt som <h1>, <h2> och <h3> i texterna. Se det som en hierarki för innehållet där <h1> är det viktigaste och ska endast användas en gång per inlägg. Sedan kommer <h2> som underrubriker och <h3> på samma sätt ner i en fungerande struktur.

Ett exempel på en bra hierarki kan vara:

  • H1: Restauranger i Stockholm
    • H2: Vilka restauranger är värda att besöka i Stockholm
      • H3: Top 3 inom detta ämne
      • H3: Top 6 inom detta ämne
    • H2: Håll dig undan för dessa restauranger
      • H3: 5 sämsta här
      • H3: 2 sämsta här

Lägg in dina nyckelord strategiskt och undvik att ha med dem för ofta.

Tänk tillbaka till skoltiden när du behövde göra en rejäl innehållsförteckning med massvis med text och rubriker. Google vill att man jobbar strukturerat för att ge användaren en logisk struktur att följa.

 7. Skapa hög kvalitet med bra bakåtlänkar
Kvalitetslänkar till hemsidan för högre organisk ranking

Länkar är väldigt, väldigt viktigt.

Först och främst ska vi gå igenom vad en “backlink” är för något.

En “backlink” är en länk som kommer från en annans webbsida som pekar till din egna. Generellt brukar man säga att desto flera kvalitetslänkar du har som pekar till din hemsida desto högre chans har du för att ranka och desto mer trafik får du.

Men hur får man länkar som pekar till ens hemsida?

Det finns väldigt många olika strategier ute på internet med hur du bygger upp länkar till din webbplats. För att komma igång väldigt snabbt kan du använda dig av denna taktik:

Fråga personer i ditt nätverk

Försök kom på alla i ditt nätverk som har webbsidor som du skulle kunna få länkar av. Det är väldigt vanligt att webbsidor länkar referenser eller samarbetspartners. Det enda du behöver göra är att fråga om du kan få en länk. Det kan vara ett blogginlägg som du skriver eller att de nämner dig eller ditt företag i ett sammanhang.

Om du går i tankarna att sätta igång med en större sökmotoroptimering av din hemsida kan du alltid höra av dig till oss på KA Webbyrå eller läsa mer på vår sida Sökmotoroptimering.

 

Ämnen: Digital marknadsföring, sökmotoroptimering, seo, användarvänlig